Click for Utsira Fyr, Norway Forecast Click for Utsira Fyr, Norway Forecast Click for Utsira Fyr, Norway Forecast Click for Utsira Fyr, Norway Forecast

08 juni, 2007

'Eksamen' op zijn noors (M)

Allereerst wil ik me even verontschuldigen bij onze trouwe lezers. Wij zitten even in een 'emigratiedip' maar dat is nog geen verontschuldiging om 6 weken niks van ons te laten horen op dit forum.

We hebben afgelopen dinsdag het officiele Noors examen gedaan na een klein jaar 2 keer per week les, en niet te vergeten daarnaast veel zelfstudie. Dit examen was in Haugesund, samen met ca. 50 mensen, waarbij veel aangetrouwde vrouwen en asielzoekers. Maar ook een Nederlands gezin uit Sauda, een dorp hier 80 km vandaan (wel 2 uur rijden nog van Haugesund). En D, de vrouw van een Nederlandse chirurg in opleiding, die in het ziekenhuis in Haugesund werkt.
We hadden oppas geregeld, daar de kinderen 's ochtends om 6 uur afgeleverd en toen op de boot. We hadden de hele ochtend met opzet Noors gesproken, om er een beetje in te komen, tot we onze medekandidaten ontmoetten, waar al snel overgeschakeld werd op de Nederlandse kennismaking in hoog tempo. De hele dag dus Nederlands geproken tussen de examens door, te meer daar ze ons ook nog bij de mensen uit Sauda ingedeeld hadden, om samen mondeling examen te doen. Onze lerares had ons de vorige dag nog duidelijk gemaakt dat dit toch wel zwaar beoordeeld werd, en we hadden een DVD bekeken en gezien wat er allemaal fout kon gaan. Desondanks ging dat wel goed, ondanks dat ik me toch weer in mijn gesprekspartner vergist had die in hoog tempo moeilijk verstaanbaar Noors begon te praten, en haast niet te stoppen was.
Mijn slechtse onderdeel was het opstel, wat als titel had 'Barneoppdragelse'. Ik heb dus een verhaal geschreven over kinder(Barn) gedrag, maar ik kon het woord opvoeding niet bedenken. Dus er lekker omheen geluld, blijkt achteraf dat 'oppdragelse' opvoeding betekent!!